Fenylbutazonet som tog ett liv






Sent på lördagskvällen förlorade Funi kampen mot fenylbutazonet som han blev behandlad med mot en hälta i slutet av juli...Jag hade inte en aning om när jag gick till apoteket och hämtade ut pulvret vilka följder och biverkningar den här medicinen kunde ge... om jag hade vetat hade jag bett veterinären att skriva ut ett annat preparat till att börja med..ponnyer och islandshästar KAN vara mer känslig mot just det här preparatet..vet jag nu i efterhand..
Funi har aldrig tidigare visat några som helst mag och tarmproblem, aldrig förstoppad, aldrig kolik, ingenting...
Han åt det inte speciellt länge och visade inga tecken på att han inte tålde den förrän det var för sent...I nästan 3  månader har vi och Funi kämpat mot ulcurös colit, grovtarms inflammation..Man förklarade för oss på Ultuna att det här var en vanlig biverkning på just fenylbutazon, ett NSAID preparat som flitigt används mot hältor...

Vi har åkt in och ut på Ultuna, vakat och varit uppe nätter när det var som allra värst...
Vi trodde att han skulle klara sig igenom allt och  när de senaste proverna togs och man ultraljudade tarmen syntes en klar förbättring och vi gladde oss åt att nu gick det åt rätt håll!
För att sent i lördags bli jättesjuk och somna in... Han kämpade in i det sista och gjorde allt man bad han om in i det sista...
Älskade häst, du fattas mig så otroligt mycket och det gör så fruktansvärt ont,  aldrig kommer jag någonsin  att hitta nån som dig igen!
Sov Gott Funi 2000 - 2010
//Anna




Kommentarer
Postat av: kicki

Stakars dig vet hur det känns :( Tänker på dig

2010-10-25 @ 12:46:28
URL: http://gormgarden.com
Postat av: Irja

Har just nu en häst hemma som behandlas med just Fenybutazon. Blir orolig...



Tänker på er!!!

2010-10-25 @ 13:13:47
URL: http://www.solbergs.se
Postat av: marita

Gud vad sorgligt med din fina häst Anna kan inte läsa detta utan att gråta tänker på er alla och sänder er en kram från oss.

2010-10-26 @ 08:38:23
Postat av: Anonym

Vet vad otroligt mycket Funi betydde för dig Anna på fler än på bara ett sätt. Jag hoppas att du kan hitta och känna glädjen igen även om det känns omöjligt just nu. Tänker och känner med dig i din sorg.

2010-10-26 @ 12:24:54
Postat av: Monica Berg

Men så fruktansvärt sorgligt. Tänker på er!



Hälsning

Monica

2010-10-27 @ 09:04:00
Postat av: Arf

Verkligen sorgligt.

Sänder styrke kramar och den här tröstedikten som jag tror veterinär P.Zaff skrivit.Den hjälpte mig när jag miste min kära hund.



"Tårar längs kinderna trilla.Axlarna skaka av gråt.Snyftande matte ber stilla för sina tårar Förlåt.Men aldrig skall du ursäkta när av kärleks sorg du gråter,för den kärlek var ren och äkta som med tårar betalas åter. Den vän som du miste nyss.Den bästa du någonsin haft.Kunde reta dig med sina hyss men var ändå din källa till kraft.Jag hoppas att tröst skall finnas och att sorgen skall blekna fort.Så att du i ditt hjärta kan minnas er vänskap som något vackert och stort. "

2010-10-27 @ 19:49:05
Postat av: Lisa Mörtberg

Så tragiskt! Jag lider med er.

2010-10-30 @ 21:55:05
URL: http://www.lisamortberg.se
Postat av: Ulla T

Så otroligt sorgligt! förstår verkligen hur ledsen du måste vara Anna. Han var verkligen en superfin häst och jag förstår att han hade en alldeles speciell plats i ditt hjärta.Det är tungt att förlora en vän....

kramar

2010-11-06 @ 11:06:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0